Nacionalinė darbortvarkė korupcijos prevencijos klausimais

#1
Apie Nacionalinę darbotvarkę korupcijos prevencijos klausimais

#1

Siekiame įgyvendinti esminius pokyčius mažinant korupciją, nuosekliai ir kompleksiškai formuoti valstybėje korupcijai atsparią aplinką. Progresas kovojant su korupcija ne tik daro poveikį visuomenės brandai, ekonomikai, valstybės valdymui ir teisingumui, bet ir padeda užtikrinti nacionalinio saugumo interesus.

2022 m. birželio 28 d. Lietuvos Respublikos Seimas patvirtino 2022–2033 m. nacionalinę darbotvarkę korupcijos prevencijos klausimais (Darbotvarkė). Darbotvarkėje dvylikai metų yra numatyti šalies antikorupcinės pažangos tikslai bei uždaviniai.

Darbotvarkėje didelis dėmesys skiriamas verslo atsparumo korupcijai standartų diegimui, viešojo sektoriaus antikorupcinių kompetencijų didinimui, veiksmingam interesų konfliktų valdymui, neteisėto lobizmo įtakos mažinimui, skaidriai ir efektyviai viešųjų pirkimų sistemai, visuomenės įtraukimui į sprendimų priėmimą, skaidrumo teisingumo sistemoje ir baudžiamojo persekiojimo veiksmingumo didinimui, veiksmingam viešojo intereso gynimui, turto susigrąžinimo klausimams ir pan.

Darbotvarkė įgyvendinama trimis etapais, kuriems yra rengiami ketverių metų Darbotvarkės planai. Šių planų rengimą koordinuoja Vyriausybė. Darbotvarkės įgyvendinimo planą tvirtina Lietuvos Respublikos Vyriausybė, šio plano projektą rengia Teisingumo ministerijos sudaryta darbo grupė.

 

#2
Darbotvarkės tikslas ir kryptys

#2

Darbotvarkės strateginis tikslas – sukurti korupcijai atsparią aplinką viešajame sektoriuje ir versle. Vienas svarbiausių strateginio tikslo vertinimo rodiklių – pasiekti, kad 2033 metais Korupcijos suvokimo indeksas būtų 74 (pradinė reikšmė 2020 metais – 60).

Siekiant Darbotvarkės ir jos planų įgyvendinimo, viešojo sektoriaus subjektai (atsakingos už priemonių vykdymą institucijos) plano priemonių įgyvendinimą organizuoja rengdamos savo strateginius ir (ar) metinius veiklos planus, prireikus – papildomai rengdamos veiksmų planus. Veiksmų planus rengti rekomenduotina tais atvejais, kai įgyvendinant priemonę dalyvauja įvairios, tarpusavyje neatskaitingos ir (ar) nepavaldžios institucijos. Atsakingos institucijos apie parengtus plano priemonių įgyvendinimo planus ir (ar) jų pakeitimus raštu informuoja STT per 15 kalendorinių dienų nuo šių planų patvirtinimo ar pakeitimo dienos.

#3
Darbotvarkės krypčių įgyvendinimo pažangos uždaviniai

#3

Siekiant strateginio tikslo Seimas nustatė šiuos Darbotvarkės krypčių įgyvendinimo pažangos uždavinius.

Antikorupcinių nuostatų formavimo ir antikorupcinių kompetencijų plėtojimo krypties įgyvendinimo pažangos uždaviniai:

  • stiprinti gyventojų antikorupcinį sąmoningumą;
  • skatinti atsparumo korupcijai standartų diegimą privačiame sektoriuje;
  • plėtoti antikorupcines kompetencijas viešajame sektoriuje;
  • skatinti visuomenės informavimo priemonių antikorupcinį vaidmenį.

 

Tvarių, neteisėtai įtakai atsparių politinių, valdymo, administracinių ir finansinių sprendimų bei kokybiškų viešųjų ir administracinių paslaugų siekimo krypties įgyvendinimo pažangos uždaviniai:

  • tobulinti teisėkūros procesą;
  • veiksmingiau valdyti interesų konfliktus;
  • mažinti neteisėto lobizmo įtaką;
  • kurti pažangią ir konkurencingą valstybės tarnybą;
  • stiprinti politinių organizacijų ir politinių kampanijų finansinės veiklos kontrolę;
  • siekti skaidrumo ir atvirumo priimant su viešaisiais finansais ir turto valdymu susijusius sprendimus;
  • užtikrinti skaidrios, paprastos ir efektyvios viešųjų pirkimų sistemos veikimą;
  • optimizuoti ir tobulinti ūkio subjektų priežiūros sistemą;
  • gerinti viešųjų ir administracinių paslaugų prieinamumą ir kokybę;
  • skatinti visuomenės įsitraukimą į sprendimų priėmimą ir stebėseną.

 

Veiksmingos korupcijos kontrolės ir nešališko, objektyvaus teisingumo vykdymo bei teisės viršenybės užtikrinimo siekimo krypties įgyvendinimo pažangos uždaviniai:

  • užtikrinti atsparumą korupcijai teismų ir teisingumo sistemoje;
  • didinti baudžiamojo persekiojimo veiksmingumą;
  • veiksmingiau ginti viešąjį interesą;
  • veiksmingiau susigrąžinti turtą ir atlyginti žalą;
  • užtikrinti asmenų, pranešusių apie korupciją, apsaugą.

 

#5
Nacionalinė kovos su korupcija 2015–2025 metų programa

#5

Seimo nutarimu buvo patvirtinta Lietuvos Respublikos nacionalinė kovos su korupcija 2015–2025 metų programa (Programa), o 2020 m. lapkričio 4 d. Vyriausybė patvirtino šios programos įgyvendinimo 2020–2022 metų tarpinstitucinį veiklos planą (ankstesnio laikotarpio 2015-2019 m. tarpinstitucinis veiklos planas).

Programos strateginis tikslas – sumažinti korupcijos mastą, padidinti skaidrumą, atvirumą viešajame ir privačiame sektoriuose, pasiekti, kad: Lietuvos korupcijos suvokimo indeksas 2025 metais būtų ne mažesnis nei 70 balų (Lietuvos korupcijos suvokimo indeksas 2019 metais – 60 balų).

Programos prioritetinės sritys: teisėkūra, teismų ir teisėsaugos institucijų veikla, ūkio subjektų veiklos priežiūra, viešieji pirkimai, sveikatos priežiūra, teritorijų planavimas ir statybos valstybinė priežiūra, viešasis administravimas ir valstybės tarnyba, antikorupcinis švietimas.

2022 m. birželio 28 d. ši Programa pripažinta netekusia galios Lietuvos Respublikos Seimas patvirtinus 2022–2033 m. nacionalinę darbotvarkę korupcijos prevencijos klausimais.