STT siūlo tobulinti valstybinės žemės sklypų formavimo, pertvarkymo ir nuomos procesą

Informacija atnaujinta: 2020-06-22 13:54
STT siūlo tobulinti valstybinės žemės sklypų formavimo, pertvarkymo ir nuomos procesą

Specialiųjų tyrimų tarnyba (STT) įvertino Nacionalinės žemės tarnybos (NŽT) prie Žemės ūkio ministerijos ir Vilniaus miesto savivaldybės administracijos (VMSA) veiklą formuojant ir pertvarkant valstybinės žemės sklypus, keičiant naudojimo paskirtį ar būdą, juos nuomojant ar parduodant. STT šioms institucijoms pateikė pasiūlymus, kaip galima tobulinti teisinį reglamentavimą. 

NŽT siūloma iš esmės peržiūrėti valstybinės žemės nuomos ir pardavimo be aukciono procesą bei naujai reglamentuoti mechanizmą, leisiantį racionaliai ir efektyviai naudoti valstybinės žemės plotus, atsižvelgiant į visuomenės ir valstybės interesus ir įgyvendinti kitus pasiūlymus, kurie padėtų valdyti korupcijos rizikas.

Dėl valstybinių žemės sklypų formavimo ir pertvarkymo

Korupcijos rizikos analizės metu išanalizavus teisinį reglamentavimą, nustatyta, kad nėra reglamentuoti atskiri žemės sklypo formavimo ir pertvarkymo proceso terminai. Pastebima, kad praktikoje procedūros užtrunka skirtingą dienų skaičių arba sprendimai nėra priimami išvis. Ne visada projektų rengimo procedūros vykdomos automatizuotai per Žemėtvarkos planavimo dokumentų rengimo informacinę sistemą, o joje atliktų pakeitimų šiuo metu nesimato.

Korupcijos prevencijos pareigūnai atkreipė dėmesį, kad pertvarkant valstybinės žemės sklypus, galima suformuoti valstybinės žemės sklypus, kurie nenaudojami statinių eksploatavimui, nors teisės aktai draudžia atskiru sklypu formuoti žemės plotus, kuriuose nutiesti tik inžineriniai tinklai ar pastatyti tik laikinieji statiniai.

Dėl valstybinės žemės sklypų naudojimo paskirties ir būdo keitimo

STT manymu, galimybė keisti žemės naudojimo paskirtį ir/ar būdą vienasmeniu savivaldybės administracijos direktoriaus sprendimu, nerengiant teritorijų planavimo dokumento ar žemės valdos projekto, antikorupciniu požiūriu yra ydinga. Pakeitus valstybinės žemės naudojimo paskirtį ir būdą, koreguojama ir šios žemės nuomos sutartis, tuo pačiu jose atsiranda ir nuostatos dėl naujos statybos ar rekonstrukcijos galimybės nuomojamose žemės sklypuose.

Tokių valstybinės žemės sklypų žemės naudojimo paskirties ir būdų keitimų skaičius yra neribojamas, nuomos sutartys gali būti keičiamos ir pildomos susitarimais. Pakeitus žemės naudojimo būdą, nuomininkas vietoj statinių, kuriems eksploatuoti jam lengvatinėmis sąlygomis buvo išnuomotas valstybinės žemės sklypas, gali vykdyti naujų statinių statybas.

Dėl valstybinės žemės nuomos

STT klausimų kelia ir valstybinės žemės nuomos procesas: NŽT ne visada nurodo nuomos termino nustatymo motyvus, nenustatyta prievolė prieš sudarant valstybinės žemės nuomos sutartį atlikti sklypo patikrinimą vietoje.

Atliekant korupcijos rizikos analizę pastebėta praktika pirkti nenaudojamus, nunykusius, be aiškios funkcinės paskirties pastatus ir jų naudojimui be aukciono gauti valstybinės žemės nuomos teisę. Tokiu būdu statytojas ar vystytojas, kuris be aukciono išsinuomoja valstybinės žemės sklypus, o ne juos įsigyja savo nuosavybėn, gauna išskirtines ir lengvatines verslo sąlygas valstybės sąskaita.

NŽT, Žemės ūkio ministerija ir Vilniaus miesto savivaldybės administracija per 3 mėnesius turėtų pateikti informaciją STT, kaip įvykdyti ar numatomi vykdyti pateikti pasiūlymai.

Su korupcijos rizikos analize galite susipažinti čia.

---

Jeigu įžvelgiate ar susiduriate su probleminėmis situacijomis kurioje nors šiuo metu STT vertinamoje srityje, prašome susisiekti su korupcijos rizikos analize atliekančiu pareigūnu ir pasidalinti įžvalgomis ar patirtimi. Jūsų pateikta informacija gali padėti geriau identifikuoti egzistuojančias rizikas ir suformuluoti didesnį teigiamą pokytį galinčius padaryti siūlymus atliekant korupcijos rizikos analizę.

Šiuo metu STT atliekamos korupcijos rizikos analizės.